În seara de Ajun din anul 1800, Napoleon, pe atunci Prim Consul autoproclamat al Republicii Franceze, avea în plan să meargă alături de soția sa Joséphine la premiera oratoriului Creațiunea de Joseph Haydn. Ceea ce a și făcut. În planul său nu exista și o a doua premieră: un atentat cu bombă. Ceea ce s-a întîmplat.
Comploturile și tentativele de ucidere la adresa lui Napoleon nu erau ceva neobișnuit, ci dimpotrivă, adversarii politici aveau o activitate susținută în acest sens. Folosirea unui dispozitiv exploziv (fabricat manual, desigur) pentru a atenta la viața conducătorului, însă, era ceva nou.
După ce s-a anunțat public că Napoleon va participa la spectacolul lui Haydn din 24 decembrie, un fost lider al rebelilor monarhiști, Georges Cadoudal, alături de alți trei colegi, au ticluit scenariul care își propunea să îl elimine pe șeful statului. Ruta trăsurii lui Napoleon către teatrul unde avea loc spectacolul de operă era cunoscută, mereu aceeași, deci complotiștilor nu le-a fost prea greu la capitolul localizare. Au pregătit un car în care au pus un butoi pe care l-au umplut cu praf de pușcă și cu pietre și pe care l-au amplasat pe una dintre străzile pe care avea să treacă trăsura lui Napoleon. Bomba urma a fi detonată prin aprinderea unui fitil, la momentul potrivit. Sau nu.
Între timp, Napoelon și Joséphine se pregăteau de concert, iar pentru că doamna părea că întîrzie cu pregătirile – nu se decidea asupra purtării unui șal pe care tocmai îl primise –, domnul a decis să plece înainte. La scurt timp l-a urmat și soția sa într-o altă trăsură. Cu sau fără șal.
Complotiștii erau pregătiți să dea semnalul pentru declanșarea exploziei, doar că un calcul în asemenea condiții rareori iese corect și nu a fost cazul de data aceasta. „Mașina infernală” a explodat după ce trăsura lui Napoleon a trecut de ea, rezultînd doar niște geamuri sparte. În spate venea Joséphine, care a văzut explozia din trăsura ei. Pagubele au fost și în acest caz aproape nesemnificative. Clădirile din jur, în schimb, au fost serios avariate. Napoleon a rămas un spectator calm și neperturbat.
Spectacolul a continuat.
Istoria la fel.
Mihaela Simina este licențiată în istorie (specializarea Relații Internaționale), scriitoare, coprezentatoare și coautoare (comentariu și scenariu) a serialului documentar România construită.